Pages: [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: ARANJAMENTE FLORALE - KUSAMONO  (Read 3898 times)
gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2862


Bucuresti


« on: October 30, 2010, 06:21:44 PM »

Kusamono inseamna literar “element/lucru/obiect de iarba” si se refera la un aranjament de plante in ghiveci. S-ar putea traduce prin “planta-accent” Este o derivare a formei shitakusa, care defineste o planta in ghiveci, destinata sa fie expusa alaturi de un bonsai ca sa ii accentueze acestuia valoarea sau sa ii sublinieze mesajul.. A nu se confunda cu  kusabonsai, “bonsaiul de iarba”, pentru ca asupra plantelor kusamono nu se executa lucrari de formare, modelare sau intretinere, altele decat cele obisnuite la plantele de ghiveci – udari, indepartarea partilor uscate sau a celor crescute in exces. Comparativ cu foarte cunoscuta ikebana, care foloseste flori taiate sau parti uscate ale plantelor, kusamono foloseste plante vii, cu radacina. Traditional, atat in forma kusamono cat si in shitakusa, se utilizeaza numai plante care cresc liber in natura.
Kusamono este un element de decor care, in casele japoneze, isi are de obicei locul in tokonoma, asa ca inainte de a vorbi de kusamono va trebui sa vorbim putin despre aceasta.


* 25a.gif (25.57 KB, 200x231 - viewed 486 times.)
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17777


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #1 on: October 30, 2010, 06:23:11 PM »

Gomez, e un topic superb, mai vreau!!! Respect Respect Applause Applause
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2862


Bucuresti


« Reply #2 on: October 30, 2010, 06:24:09 PM »

incet incet departe ajungi - numa ca nu sint sigur daca locul lui e aici. da daca se vorbeste de bonsai merge si kusamono
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2862


Bucuresti


« Reply #3 on: October 30, 2010, 08:47:32 PM »

Tokonoma
Japonezul este o persoana cu un simt particular al ordinei – fiecare lucru la locul sau si fiecare loc cu lucrul sau. Aglomerarea de tablouri, obiecte decorative si mobilier dintr-o locuinta europeana poate sa ii para stresanta sau chiar vulgara. De aceea camerele caselor japoneze sunt mai mult goale. La aceasta contribuie si faptul ca peretii traditionali sunt facuti din shoji – panouri din sipci de lemn/bambus si hartie – de care nu se pot agata tablouri sau obiecte decorative grele. Drept care in casa va exista un anume loc dedicat ochilor si mintii, si numai unul: tokonoma. Se traduce aproximativ “alcov” dar pentru mine cuvantul are conotatii ce il indeparteaza de sensul care i se atribuie, asa ca voi traduce prin “nisa”. E un termen mai rece dar mai apropiat de realitate, pentru ca asta si este: o nisa in perete. Ea este o ferestra virtuala intre lumea de afara si cea interioara – atat la propriu cat si la figurat. Glaful nisei se face din lemn si poate fi acoperit cu felurite forme de mici tatami – rogojini din pai de orez. In nisa se gasesc 3 obiecte: un sul desfasurat de hartie, pe care e un desen, un haiku sau un proverb, un element viu – kusamono, bonsai sau ikebana – si un obiect important pentru familie – ceva mostenit din strabuni, o statueta a unei divinitati shinto sau budiste, etc. Ele sunt alese cu multa atentie, deoarece intre cele trei trebuie sa existe o unitate si nici unul nu trebuie sa il eclipseze pe celalalt. Foarte rar veti gasi in tokonoma un “obiect central” – sa zicem o pictura – pe care celelalte elemente sa il acompanieze doar. In multe dintre casele moderne in tokonoma sint asezate doar 2 obiecte, dar majoritatea exegetilor considera aceasta o alegere neinspirata, care nu ofera echilibrul necesar contemplatiei.
Asezata acolo, planta aduce in casa linistea si viul regenerabil al naturii de afara. In acelasi timp poate fi salasul unui spirit al unui stramos, deoarece, conform religiei shintoiste, sufletele stramosilor se pot instala in tot ce e viu. Pentru a mentine idea de ferestra virtuala, deschidere intre lumi, peretii laterali ai tokonomei sunt intotdeauna confectionati din doua scanduri de lemn sau marginile acesteia sunt definite de sipci de lemn sau de bambus. Puristii cer ca una dintre scanduri sa fie din lemn negeluit, purtand inca bucata de scoarta a trunchiului din care a fost taiata.

Fotografie de la 1890 reprezentind camera de primire a unei case japoneze
http://oldphotosjapan.com/images/153.jpg
tokonoma traditionala
http://www.presentationzen.com/.a/6a00d83451b64669e20120a600749d970b-popup
versiune moderna a unei tokonoma traditionale
http://files.myopera.com/QAPOcVuetr/albums/647028/Tokonoma%202.jpg
tokonoma moderna
http://homedesignart.com/wp-content/uploads/2010/04/outside-looking-tokohama.jpg
http://www.shohin-europe.com/PHOTOS/Daizo%20Iwasaki/DSC02893.jpg

Deoarece intr-o casa exista o singura tokonoma, camera in care se afla poarta acelasi nume si este camera de primire. Aici oaspetele se relaxeaza privind aranjamentul din nisa, in asteptarea gazdei, sau proprietarul poate petrece cateva clipe de liniste si meditatie. Interesant este ca eticheta cere ca oaspetelui sa ii fie indicata o pozitie ce il plaseaza cu spatele sau lateral fata de tokonoma, pentru a sublinia modestia gazdei care nu doreste sa ii tulbure privirea cu un aranjament neinspirat.
Aranjamentul si obiectele se schimba periodic, in functie de anotimp sau de unele evenimente si sarbatori.
Tokonoma isi are originile in secolul XIV-XV, odata cu un puternic avant artistic si religios-filosofic al Japoniei. Calugarii budisti au adus cu ei din China oshiita, o masa lunga, dreptunghiulara, de lucru (care uneori era doar o simpla scandura ce se tinea pe genunchi) pe care se aflau cinci obiecte: un vas pentru ars miresme, doua suporturi de lumanari si doua aranjamente florale, ca ofranda adusa zeului. Cand nu era folosita, oshiita se aseza langa perete sub un desen reprezentindu-l pe Buda sau un text religios, formand un altar. Incepuse sa devina o cerinta sociala ca samuraii si chiar negustorii instariti sa isi indrepte atentia spre arta si filosofie, si astfel oshiita a patruns in casele lor ca un fel de masuta de studiu – pentru citit, desenat sau caligrafiat. Evident ca masuta trebuia sa stea undeva cand nu era folosita si, treptat, a aparut nisa care proteja aranjamentele de pe ea de loviri si asa s-a nascut tokonoma. In timp cele cinci obiecte s-au redus la trei, iar vasul pentru miresme a putut fi inlocuit dupa viziunea fiecaruia.     

Tokonoma cu ikebana
http://media.photobucket.com/image/tokonoma/roku_japan/DSC00223.jpg?o=4
tokonoma de iarna (incompleta)
http://www.bonsaiprimer.com/display/tokowinter.gif
tokonoma – in stanga se vad ustensile pentru ceremonia ceaiului
http://files.myopera.com/QAPOcVuetr/albums/647028/Tokonoma.jpg
O neobisnuita tokonoma exterioara
http://i83.servimg.com/u/f83/14/33/28/79/p8150111.jpg
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17777


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #4 on: October 30, 2010, 08:59:14 PM »

Foarte interesant, ai deschis o usa catre ceva tare frumos. Applause
Logged

penelopa
Guest
« Reply #5 on: October 30, 2010, 10:19:32 PM »

Îmi place tokonoma exterioară  Smiley ........ o asimiliz cu o troiţă de-a noastră. Wink
În interior aş avea şi eu nevoie de "simţul particular" al japonezului pentru ordine prin jungla de ghivece, ghivecele şi ghivecioaie , aşteptând să treacăă iarna. Sad
Logged
einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17777


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #6 on: October 31, 2010, 10:48:46 AM »

Gomez, tu faci astfel de aranjamente? De unde procuri kenzanul? Am avut la un moment dat unul, de la o buna prietena,care a locuit mai mult timp in China, dar nu il mai gasesc.De unde se poate procura, dar ma refer la cel cu tepi, nu la buretele ala varde sfarmos.
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2862


Bucuresti


« Reply #7 on: October 31, 2010, 02:23:42 PM »

nu mai fac de mult ikebana, iar pentru bonsai si kusamono nu iti trebuie kenzan. in romania e o problema cu kenzanul. pe vremuri erau niste arici din plastic care erau folositi ca suport de creioane. paia ii umpleam cu ciment si ii foloseam pe post de kenzan. porma am mai turnat din plumb. japonezii si chinezii asta fac, toarna iarna kenzane de plumb pe soba din bucatarie, faci forme din ipsos si cauti bare de plumb pe la remat. sau mai sint niste bile cu gauri din pamint ars, da si p'alea e bine sa ti le faci tu, ca e o chestie cum pui gaurile
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17777


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #8 on: October 31, 2010, 02:59:27 PM »

Asta mi-ar lipsi, sa fac kenzan pe soba Cheesy Cheesy
Deci tot la buretii aia care fac mizerie trebuie sa ma opresc.Aia sunt buni ca se taie cum iti trebuie, dar dupa un timp trebuiesc aruncati, se sfarama marunt.

Obiectul central inteleg ca trebuie sa fie la fel de aerisit, de simplist, deci iti trebuie si tabloul adecvat.
Logged

Ionela
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 4068


"Domnule Dumnezeu, lasa-ma sa fiu eu!"


« Reply #9 on: October 31, 2010, 05:18:13 PM »

Asta mi-ar lipsi, sa fac kenzan pe soba Cheesy Cheesy

Eu zic ca totusi ar fi cazul sa faci Cheesy Cheesy Cheesy

Fara gluma, excelent topicul! Il voi citi pe indelete cand voi putea gandi hug
Logged

"We're not broken, just bent and we can learn to love again!"

http://www.youtube.com/watch?v=mEXCzgpWLm8
gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2862


Bucuresti


« Reply #10 on: November 04, 2010, 09:21:10 PM »

Kusamono

Pentru un japonez, modul in care europenii aranjeaza florile in vaze sau ghivece s-ar traduce prin “am subjugat natura” in timp ce el se straduie sa se integreze in natura fara sa o altereze. Kusamono reprezinta renuntarea la visele desarte pentru bucuria frumusetii modeste a realitatii. Nu este nici pe departe o exprimare a frumosului, ci numai un memento al naturii, uneori fragila si efemera,  aflate dincolo de perete.
Un kusamono traditional este compus dintr-o singura planta asezata intr-un ghiveci mic si discret si, desi in unele ocazii poate supravietui un an intreg, este conceput ca o creatie vremelnica. Bine ales, trebuie sa se integreze anotimpului in care este expus. Pe langa acesta el poate (dupa unii chiar trebuie) sa fie astfel asezat in ghiveci incat sa reprezinte arealul din care provine – campie, munte, lunca, etc. Initial se foloseau numai plante culese din natura, in epoca moderna insa se accepta si multe plante de cultura. Se depune un efort deosebit ca aranjamentul sa nu para un montaj artistic, artificios, iar planta sa isi transamita mesajul in mod discret si firesc. 
Ca in orice forma de arta, exista si aici variante si abordari cu forme complementare de exprimare artistica, de la combinarea catorva plante in acelasi ghiveci, pana la combinatii cu crengi uscate sau origami. Exegetii afirma ca folosirea a mai mult de o planta implica o iscusinta deosebita, deoarece cere imbinarea simbolurilor pamint, cer si om.
Indiferent daca sunt folosite una sau mai multe plante, sunt trei stiluri diferinte de plantare: in ghiveci, fara ghiveci, si in bulgare de pamant. Amestecul de sol folosit este rodul unei indelungate experiente, in special in cazul plantarii in bulgare de pamant – mai degraba in bulgare de noroi, fiindca solul este umezit pana capata consistenta noroiului. Amestecul trebuie sa fie suficient de umed ca sa asigure apa plantei, dar si suficient de lipicios ca sa se mentina sub forma de bulgare. Pentru a ajuta la pastrarea umiditatii si consistentei substratului se folosesc diferite feluri de muschi care imbraca bulgarele de noroi sau se astern pe suprafata ghiveciului.
Dupa instalarea in substrat, plantei i se acorda cateva saptamani in care sa isi dezvolte radacinile si sa se fixeze bine. 
Ghiveciul folosit este ceramic si de mici dimensiuni, nu mai mare de 15 cm deschidere si nu prea inalt. Trebuie ales ca sa complementeze discret planta, pentru ca scopul principal este expunerea acesteia si nu a ghiveciului. In loc de ghiveci se poate folosi o piatra scobita sau un trunchi vechi de copac. Bulgarii de pamant se monteaza pe placi de ceramica sau lemn.

Kusamono fara ghiveci
http://2.bp.blogspot.com/_iV-1pVlw8jI/TC901cevxyI/AAAAAAAAAgc/TiFefDLfiSc/s1600/fougere1.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_iV-1pVlw8jI/TC90KbTmTpI/AAAAAAAAAf8/nDBy2vNtRYc/s1600/DSC00206.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_iV-1pVlw8jI/TC9zrN_1mgI/AAAAAAAAAfk/r_W9bekM9xY/s1600/DSCN0981_lg.jpg

kusamono in ghiveci
http://1.bp.blogspot.com/_iV-1pVlw8jI/TC90pJTDeWI/AAAAAAAAAgU/1mnS15f-i7k/s1600/2004_08_bloodgrass_tiny.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_rx7nDRR42H0/SSr_94GKYMI/AAAAAAAAAMM/5uvvJVIt0R8/s400/DSC_0094_600.jpg
http://kwne.jp/~dron/images/kusamono_sub16.jpg
http://kwne.jp/~dron/images/kusamono_sub14.jpg http://2.bp.blogspot.com/_loxmpT3bzRQ/Sv9TyoSCj9I/AAAAAAAAYCY/ziJhG6cHKOc/s1600/1.jpg

Kusamono in bulgare de pamant
http://1.bp.blogspot.com/_iV-1pVlw8jI/TC90hhxNHmI/AAAAAAAAAgM/KHSci8Y13A0/s1600/DSC_0101.JPG
http://www.bonsai-nbf.org/site/images/spring_kusamono/Kusamono%205-08%20150.jpg
http://www.bonsai-nbf.org/site/images/spring_kusamono/Kusamono%205-08%20154.jpg
http://www.bonsai-nbf.org/site/images/autumn_arts-exhibit/36.jpg
http://www.bonsai-nbf.org/site/images/kusamuno_exhibit/k_exibit_19.jpg

kusamono de formula europeana, cu hosta pitica
http://www.hv66bonsai.be/?attachment_id=334

kusamono de iarna cu zapada!!!
http://4.bp.blogspot.com/_rx7nDRR42H0/SSqEefOKroI/AAAAAAAAALs/diM9Jr5CkL0/s400/2008-Snowkusa3_600.jpg

kusamono de toamna
http://2.bp.blogspot.com/_rx7nDRR42H0/SsTs7sU1o_I/AAAAAAAAAiM/zAc0caj0-uo/s1600/DSC_0283_1000.jpg

kusamono de zona umeda
http://kwne.jp/~dron/images/kusamono_sub2.jpg

Compozitie Kusamono cu mai multe plante
http://kwne.jp/~dron/images/kusamono_sub13.jpg

“Bambus si gaste salbatice” compaozitie kusamono si origami.
http://www.bonsai-nbf.org/site/images/autumn_arts-exhibit/23.jpg
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17777


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #11 on: November 04, 2010, 09:31:30 PM »

Sunt superbe, detaliile simple si atat de la locul lor. Prin comparatie, ce facem noi mi se pare greoi si exagerat.
Iar acela de iarna, cu zapada, mi se pare pur si simplu perfect.
Logged

penelopa
Guest
« Reply #12 on: November 05, 2010, 09:49:45 AM »

Mă întreb dacă aceste aranjamente kusamono nu trebuie şi ele udate  Huh? şi dacă da, cum naiba se face, mai ales la  cele cu bulgări de pământ pe lemn  Shocked   Iar locaţiile în care acestea se expun nu mi se par prielnice pentru  dezvoltarea unei plante. Sad
Şi mai cred că arată "perfect" doar în momentul în care se finalizează aranjamentul şi când i se face ( probabil) şi poza. Smiley
Logged
gentiana
Guest
« Reply #13 on: November 05, 2010, 10:12:58 AM »

Se pulverizeaza de cateva ori pe zi
Logged
gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2862


Bucuresti


« Reply #14 on: November 10, 2010, 08:32:14 PM »

Cateva notiuni de baza in alcatuirea unui kusamono

Probabil cea mai facila forma de sorginte japoneza de cultivare a plantelor, kusamono nu cere prea multa indemanarea dar pune la treaba fantezia si capacitatea de comunicare, pentru ca se asteapta de la un astfel de aranjament sa transmita un mesaj simplu si relativ usor de receptat. Dupa cum se exprima un maestru japonez: “planta exista prin ea insasi, noua ne revine rolul de a crea poezie vizuala”

In acceptiunea traditionala, plantele trebuie culese din natura. Asa cum spuneam, formele moderne accepta si plante de cultura, cu atat mai mult cu cat multe dintre plantele considerate exotice intr-o zona, sunt la origine plante comune in alta zona climatica. Oricum, ca principiu de sine statator, se evita plantele a caror tulpina poate lemnifica in timp, folosindu-se numai cele ierbacee. De asemenea, in mod traditional se evita plantele care solicita prea multa lumina – desi in ultimul secol plante care solicita o cantitate mai mare de lumina, cum ar fi cactusii si unele crasulacee, au cucerit o buna parte din atentia artistilor kusamono.
 
Se obisnuieste ca planta folosita sa exprime anotimpul. Desi kusamono este la origine un aranjament care nu e gandit sa dureze mai mult de citeva luni, exista compozitii concepute sa reziste chiar si cativa ani. In acest caz planta trebuie aleasa ca sa exprime desfasurarea anotimpurilor – si sa reziste in ghiveci. O proba de maiestrie o reprezinta – la aranjamentele concepute pentru cativa ani – aparitia unor lastari din semintele cazute in ghiveci de la planta expusa, lastari care subliniaza trecerea anotimpurilor si regenerarea vietii. Foarte populare acum sunt hostele, ferigile si unele forme de sedum, dar si plante mai commune, ca diferitele feluri de iarba, macrisul sau oxalisul. E de notat ca nu e necesar ca planta sa fie florifera.

Solul este un amestec de mai multe tipuri de pamant, pentru a pastra umiditatea constanta cat mai mult timp, pentru ca un kusamono nu se uda zilnic (nici in natura nu ploua zilnic, nu?) Fiecare artist isi concepe amestecul sau. In Europa sunt foarte populare fibra de cocos si amestecul de sol cu praf vulcanic (praf de piatra ponce), pentru ca – printre altele – acestea reusesc sa mentina soulul omogen la o variatie destul de mare a umiditatii si sunt neutre fata de diferitele mucegaiuri.

Amestecul de sol se uda prin imersie 5-15 minute intr-un vas in care apa depaseste cu 2-3 cm nivelul ghiveciului. Daca suportul nu permite aplicarea acestei metode, se pulverizeaza in mai multe reprise pin ace se ajunge la umiditatea dorita.
  
Ghiveciul sau suportul de plantare trebuie sa fie discret, sa nu se evidentieze ca un obiect de expozitie el insusi, dar sa poata sustine prin forma si culoare ideea transmisa de aranjament, sau de grupul de obiecte din tokonoma. In loc de ghiveci se pot folosi planse din lemn, rogojini de paie, pietre plate, bucati vechi de lemn scobit, placute din ceramica sau marmura. Lista poate continua in functie de imaginatia fiecaruia. Placile folosite ca support pentru ghivece sau pentru aranjamentele fara ghiveci se numesc shikidai. Planta se aseaza in ghiveci cu cateva saptamani inainte de expunere, ca sa aiba timp sa se acomodeze si “sa capete un aspect firesc“.
 
In conceptia traditionala europeana, plantele de ghiveci sunt asezate in locuri in care li se poate creea conditii cat mai bune de dezvoltare. Kusamono se expune in tokonoma, prin constructie un loc mai putin propice dezvoltarii unei plante, asa ca aceasta trebuie mutata periodic (la 4-5 zile) intr-un loc in care poate beneficia de lumina filtrata a soarelui cel putin 5-6 ore. Modul si durata de expunere la lumina difera de la planta la planta, dar este unul dintre punctele critice in ingrijirea acesteia. Daca locul de expunere beneficiaza insa de lumina suficienta, sau de lumina artificiala (spoturi decorative, de exemplu) nu mai este necesara mutarea.

Se evita pe cat posibil fertilizarea intensiva, pentru ca poate deranja echilibrul natural de crestere si, in ultima instanta, unul dintre obiective este sa metinem o forma miniaturala a plantei. Daca este necesar sa se adauge fertilizant – spre exemplu pentru a stimula inflorirea – se recomanda fertilizanti cu eliberare controlata sau cei foliari in doze de 4-6 ori mai mici decat cele recomandate de fabricant.
  
Se indeparteaza frunzele sau tupinile indezirabile, dupa viziunea fiecaruia, avand mereu in vedere sa pastram un aspect cat mai natural.

kusamono in coaja de ou
http://2.bp.blogspot.com/_KHkh_jDBxb0/Sf7QnzeumzI/AAAAAAAAC1I/yPNrFM4C38k/s1600/hoamai.jpg

kusamono in scoica
http://2.bp.blogspot.com/_iV-1pVlw8jI/TC901cevxyI/AAAAAAAAAgc/TiFefDLfiSc/s1600/fougere1.jpg

Kusamono in ghiveci plat
http://1.bp.blogspot.com/_iV-1pVlw8jI/TC90pJTDeWI/AAAAAAAAAgU/1mnS15f-i7k/s1600/2004_08_bloodgrass_tiny.jpg

Kusamono in ghiveci
http://kwne.jp/~dron/images/kusamono_sub16.jpg

Kusamono pe shikidai de ceramica
http://www.bonsai-nbf.org/site/images/spring_kusamono/Kusamono%205-08%20150.jpg

Kusamono pe shikidai de lemn
http://www.bonsai-nbf.org/site/images/kusamuno_exhibit/k_exibit_19.jpg
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17777


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #15 on: November 10, 2010, 10:31:46 PM »

Sunt superbe, dar folosesc florile ca pe niste flori taiate de fapt. Aranjamentul floral e de fapt o amintire a peisajului natural, dar nu rezista foarte mult.E ca un vas cu flori, totusi de durata mai lunga,

PS Am gasit kenzan metalic. Applause Applause Cautam hartie de impachetat. Cheesy
Logged

gentiana
Guest
« Reply #16 on: November 11, 2010, 08:36:13 AM »

Unde?
Logged
einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17777


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #17 on: November 11, 2010, 08:45:45 AM »

La un magazin de decoratiuni
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2862


Bucuresti


« Reply #18 on: November 11, 2010, 09:34:51 AM »

o poza si un pret?
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17777


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #19 on: November 11, 2010, 10:26:32 AM »

http://hobbyt.allshops.ro/produs/346606/Kenzan+cu+diametrul+de+6,2cm.html
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2862


Bucuresti


« Reply #20 on: November 13, 2010, 07:49:19 PM »

Kokedama – sau bonsaiul saracului

Spuneam la inceput ca se poate face un kusamono fara ghiveci, intr-un bulgare de pamant. Acest tip de expunere se numeste kokedama si este probabil una dintre cele mai ne-europene abordari in ceea ce priveste cultivarea si expunerea unei plante. “Forma sa rotunda si linistea generata de stratul de muschi creeaza o atmosfera oarecum comica dar tihnita, umila dar minunata” spunea un maestru japonez despre kokedama.

Aceasta forma de plantarea a aparut pe la 1600-1700, in perioada Tokugawa (Era Edo), derivand din stilul nearai de expunere a bosailor. In stilul nearai se cere ca si radacinile bonsaiului sa fie vizibile. Pomisorul se creste in ghiveci, dar se scoate din ghiveci pentru a fi expus pe un shikidai, cu radacinile la vedere. Spre deosebire de bonsaiul nearai, kokedama implica crestearea plantei in bulgarele de pamant pe toata perioada ei de viata, fara a mai fi plantata in ghiveci. Din acesta cauza i se mai spune in gluma si “bonsaiul saracului” pentru ca nu implica cine stie ce cheltuieli, un suport potrivit fiind relativ usor de gasit in natura.
Secretul reusitei unei kokedama consta in amestecul de pamant, care trebuie sa fie destul de consistent ca sa mentina un grad ridicat de umezeala fara sa se dezmembreze. De altfel kokedama se traduce prin ‘bulgare de noroi”.

Confectionarea unei kokedama nu este prea complicata

Odata aleasa planta, se face amestecul de pamant. Acesta poate contine cateva feluri de sol - neaparat unul argilos ca liant - si fibra de muschi uscati, fibra de cocos, pulbere de tuf volcanic, etc., dupa experienta fiecaruia. Amestecul de sol se inmoaie bine cu apa pana ajunge la consistenta unui namol gros si i se da o forma sferica sau cilindrica, cam de dimensiunea unui mar mare. Se pot concepe si alte forme – inel, trunchi de con, hexagon, dar sfera si cilindrul sunt cele mai uzuale.

Se face o gaura in sol si se introduce planta, strangandu-se apoi amestecul de pamant in jurul radacinilor ei.

Se tapeteaza bulgarelele de pamant cu muschi, pe toate partile. Inainte de aceasta muschiul se uda abundent, dar cu grija, ca sa nu il dezmembram. Imbracamintea de muschi are atat rol estetic (de altfel un strat de muschi se pune si pe suprafata solului unui kusamono “clasic”) cat si rol de a mentine umezeala in sol si de a fixa forma bulgarelui prin radacinile sale. Verdele viu al muschiului este un indicator ca amestecul de pamant are suficienta apa.

Muschiul se fixeza cu o plasa de sarma, de plastic, sau cu fire de plastic sau de bumbac, de preferat de culoare verde. Materialele organice se vor dizolva dupa un timp in masa de pamant, celelalte vor trebui indepartate in momentul expunerii
.
Kokedama astfel obtinuta se poate expune asezata pe un suport sau suspendata. Daca se atarna, aceasta se face trecand prin bulgarele de pamant un fir de ata cu un betisor legat transversal la capat. Betisorul se ascunde in muschi si joaca rolul unei polite invizibile care sustine greutatea kokedamei. Se mai poate folosi si un nasture de dimensiuni mai mari.
 
Kokedama se uda fie prin imersie 5-10 minute intr-un vas cu apa, in care apa depaseste cu putin bulgarele de pamant, fie prin pulverizari abundente, zilnice.

Bonsai in stilul nearai
http://4.bp.blogspot.com/_ydP63fqFP2g/R6d9Rh6cifI/AAAAAAAAAAs/zwCLTzGkf5o/s1600/nearai.jpg

Kokedama
http://www.doremy.fr/public/sorties/0520kokedama.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_ydP63fqFP2g/SDkzD0xZ6oI/AAAAAAAAAHY/rQVdcieWULY/s1600/elan.jpg
http://www.st-sora.jp/toyama/kokedama/kokedama1.JPG
http://www.hasidate.com/natural/kokedama/sikuramen-aka.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_ydP63fqFP2g/R8iPJQc87EI/AAAAAAAAADA/Xa_aesvFqUE/s320/kokedama.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_ydP63fqFP2g/SEK0jUxZ63I/AAAAAAAAAJQ/x0U-DpOPsqE/s1600/cactus.jpg



kokedama suspendate
http://lh5.ggpht.com/_KHkh_jDBxb0/SqCbJ66xj7I/AAAAAAAAEfc/FbUAqGMj0S8/s800/strgingardens11.jpg
http://lh6.ggpht.com/_KHkh_jDBxb0/SqCa2ZqMlcI/AAAAAAAAEfQ/9QiUPzOeAUk/s800/stringgardens2.jpg

kokedama uriasa a artistei Kumi Ooyama
http://missaa.img.jugem.jp/20090614_513954.jpg
Logged

flordel
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 3939


Nu va speriati ca nu sunt eu


« Reply #21 on: November 14, 2010, 05:47:20 PM »

Ok, eu nu sunt adepta bonsai-ului, dar imi place Niwaki, sau cloud pruning....

De altfel imi plac si lanternele japoneze si toate celelalte, mai putin bonsai-ul (imi pare rau). Scuze Gomez, te rog ca stiu ca esti foarte informat, sa ne dai idei de design asiatic...
Eu asta am vrut sa fac dar familia s-a opus....

Sau si mai util, te rog fa o prezentare cum se amplaseaza pietrele, ca ce-am vazut in ultimul timp ma ia groaza, majoritatea seamana cu "cimitirul cainilor"...
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2862


Bucuresti


« Reply #22 on: November 14, 2010, 06:13:14 PM »

n-am de ce sa ma supar, am spus ce am avut de spus. daca cineva are de folosit din ce am prezentat eu e bine.
la pietre nu ma pricep. poate conving un prieten cunoscator sa scrie cite ceva.
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17777


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #23 on: November 14, 2010, 06:32:53 PM »

Mie imi plac toate lucrarile din pozele puse, de la inceput la sfarsit.Dar nu pot gandi asa sub nici o forma, desi mi-ar place sa fiu asa libera si aerisita, sa pot concentra o idee in arcuirea unui fir de iarba.
Logged

flordel
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 3939


Nu va speriati ca nu sunt eu


« Reply #24 on: November 14, 2010, 07:08:29 PM »

Scuze, eu privesc din prisma amenajarii gradinii in principal, poate aici e problema. N-am vrut sa deranjez....
Mi se pare foarte importanta amplasarea pietrelor, a cursurilor de apa, etc..., n-am vrut sa minimalizez ce-ai prezentat!
Logged

Pages: [1] 2   Go Up
  Print  
 
Jump to:  




Powered by TotalMush ©