Pages: [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: SAIKEI - O gradina in ghiveci  (Read 3167 times)
gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2842


Bucuresti


« on: November 21, 2010, 11:43:06 AM »

probabil ca tema asta ar fi mers mai bine la gradini, da saikeiul e var cu bonsaiul si cum bonsaiul e in treadul asta o sa postez aici. O sa fie un articol lung si ceva mai detaliat, pentru ca sint destul de multi saikeisti in romania si este un gen mai spectaculos decit kusamono si mai usor de abordat decit bonsaiul. Asta poate si pentru ca in mare masura se potriveste mai bine modului de gindire european. o sa ma folosesc de multe fotografii facute de pasionatii autohtoni, cu sprijinul lui radu lucian rusu, directorul regional pentru romania al asociatiei internationale de saikei.

o sa dureze ceva, asa ca inarmati-va cu rabdare.

Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17740


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #1 on: November 21, 2010, 03:54:02 PM »

Rabdare nu am, dar abia astept sa aflu ceva nou, ca despre asta chiar nu stiu nimic.
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2842


Bucuresti


« Reply #2 on: November 21, 2010, 08:02:15 PM »

Despre saikei

Tradus din japoneza inseamna “peisaj viu” sau “peisaj transplantat”. Este arta de a alcatui peisaje miniaturale din plante, pietre si uneori apa. Desi istoriceste originile lui sint absolut japoneze si motivatia in buna masura pragmatica, este foarte apropiat conceptual de penjing si hon non bo.

Penjing este o forma chinezeasca de aranjament de plante, pietre, apa si mici figurine, pentru a crea un peisaj miniatural. Hon non bo este ceva similar, de sorginte vietnameza, dar care pune accent pe reprezentarea insulelor si copacilor care cresc la tarmul lor.

Forma saikei a fost conceputa de catre Toshio Kawamoto la sfirsitul anilor 1940. In acea perioada pepinierele si colectiile de bonsai din Japonia (care necesita o intretinere migaloasa si forta de munca dedicata) erau in mare parte distruse. Arta formarii bonsailor era in declin datorita lipsei materiei prime si a mainii de lucru calificate.  Kawamoto a conceput o noua forma de expunere a plantelor, care sa elimine complexitatea bonsailor dar care sa reprezinte o baza de plecare pentru acestia si totodata sa dea mai multa accesibilitate la suportul psihologic pe care il ofera japonezilor acest gen de arta. Saikei inseamna de fapt alcatuirea unor peisaje folosind mai multi copaci miniatura si pietre si eliminand formarile obligatorii cerute de bonsai. In acelasi timp, un saikei putea fi o pepiniera in continua evolutie, deoarece pe masura ce cresc, plantele puteau fi scoase si modelate separat ca bonsai. Orice persoana de cultura medie putea imbina astfel placutul cu utilul.

Kawamoto insista in toate lucrarile sale ca, desi se cauta realizarea unei reproduceri miniaturale a unui peisaj si mentinerea plantelor intr-o forma de crestere pitica, saikei nu este o forma de bonsai, si asta prin citeva reguli absolut obligatorii – sau definitorii – elaborate de el.
-   Conceptia si realizarea saikeiului trebuie sa duca la obtinerea unui peisaj realist, natural.
-   Se foloseste o cantitate de pamint mult mai mare decit la bonsai
-   Radacinile plantelor sint de cele mai multe ori deasupra marginii vasului de plantare
-   Forma solului are o deosebita importanta
-   Prezenta pietrelor este obligatorie. Acestea pot fi prelucrate manual pentru a le schimba/imbunatati forma. E permisa si butaforia (pietre sau alte elemente componente confectionate din ciment sau rasina epoxidica).
-   Se pot folosi atit bonsai cat si plante care, prin natura lor, arata ca niste copaci miniaturali, fara a necesita formari speciale
-   Plantele sint intotdeauna grupate pe medii sau nevoi specifice de crestere iar asezarea lucrarii se face in punctual cel mai propice pentru dezvoltarea lor. Exista saikei de exterior si saikei de interior.
-   Saikei nu este o forma de arta definitiva structurata pe stiluri sau scoli, fiecare artist fiind liber sa se exprime dupa imaginatia si harul sau
-   Artistul se va concentra asupra redarii poeziei si mesajului estetic de catre peisajul in sine, ca o suma a plantelor si pietrelor, spre deosebire de bonsai unde o singura planta este cea care transmite mesajul si asupra careia se focalizeaza atentia.

Saikei a facut imediat prozeliti in intreaga lume, fiind foarte popular in Europa unde se construiesc adevarate diorame intinse uneori pe citva metri patrati. Evident, fara legatura cu ceea ce a gindit initial Kawamoto dar, conform regulilor sale, in perfecta concordanta cu libertatea de exprimare artistica a fiecarui creator. Saikei nu are limite, spunea el, pentru ca evita formalismul rigid atit de evident la bonsai, oferind mai mult loc experimentului si libertatii compozitionale.

“Laguna linistita” peisaj de Toshio Kawamoto
http://bonsaibark.com/wp-content/uploads/peaceful.jpg

Saikei
http://www.bonsailearningcenter.com/openhouse07/07oh21.jpg
http://babadubonsai.voila.net/comm/saikei/pen47yu.jpg

Hon non bo
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Penjing_img_2257.jpg
http://tieucanh.com/images/stories/b5.jpg

Penjing
http://images.quickblogcast.com/7/4/9/5/5/165740-155947/ShanChuanGorillasBackIsland.jpg?a=93

Penjing European cu generator de ceata incorporat
http://images.quickblogcast.com/7/4/9/5/5/165740-155947/ShanChuanSecludedShore.jpg?a=90
Logged

vernil
Guest
« Reply #3 on: November 21, 2010, 08:13:34 PM »

Faur, te rog mult, ce semnificatie are Sakura, pentru japonezi ? Stiu ca reprezinta puritatea, florile de cires, dar si altele. Mai stiu ca pentru ei, un singur cuvant cuprinde un adevarat concept. Sakura era nickul preferat, dar l-am folosit numai in cazuri extreme, acum foarte mult timp.
Logged
gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2842


Bucuresti


« Reply #4 on: November 21, 2010, 08:29:11 PM »

Multe. E unul dintre simbolurile foarte complexe.
Este atit de inradacinat in cultura japoneza incit majoritatea paemelor haiku, cuvintul floare este legat implicit de sakura.

Nor = cires inflorit
Intensitatea si efemeritatea vietii, puritate, trecera de la somn la trezire/viata, deosebita frumusete si trecere rapida in nefiinta, noroc, casatorie, dragoste, efemeritatea frumusetii (in sens meritoriu), principiu feminin.
Petalele de cires scuturate reprezinta sufletele celor morti tineri dar si zapada. (in haiku cele doua simboluri sint deseori alaturate prin sakura) in sensul asta in timpul razboiului a inlocuit traditionala crizantema imperiala pe banderolele pilotilor kamikaze.

A da numele unei fete sakura e o dovada de bucurie si dragoste nemarginita dar si de orgoliu, de aceea numele nu este foarte popular.
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17740


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #5 on: November 21, 2010, 08:36:39 PM »

Deci cele trei variante se deosebesc doar prin originea si raspandirea lor geografica, si prin alegerea plantelor.
Exista si alte diferente?
Inteleg ca nu exista limite de dimensiune nici spre mic nici spre mare, dar, in afara de naturaletea peisajului, care sunt normele , regulile?
Exista la noi un grup de pasionati de asa ceva, sau doar generic, bonsai la un loc cu  saikei?
Logged

vernil
Guest
« Reply #6 on: November 21, 2010, 08:39:04 PM »

Multumesc mult!
Pentru tine, Faur
http://www.youtube.com/watch?v=chwADnoFDng
 
Logged
gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2842


Bucuresti


« Reply #7 on: November 21, 2010, 09:22:16 PM »

merci vernil

es, in mai toata europa saikei, bonsai si celelalte merg impreuna. si in japonia sint foarte putini care se axeaza numai pe un anume ceva. bonsaistii fac si saikei da si kusamono. gindeste-te ca numa la bonsai functie de anumite criterii se pot deosebi cam doua duzini de stiluri.
la saikei regulile sint cam cele expuse mai sus. o sa fac eu la un moment dat un tabel recapitulativ, da acu e prea devreme, mai e mult de vorbit.
intre saikei, penjing si hon non bo diferentele sint mici, da dupa mine saikei le include pe celelalte pentru ca e mult mai flexibil. daca vrei hon non bo e un saikei numa cu insule. penjingul permite si ghivece ornate. saikeiul poate replica peisaje din natura, peijingul, desi nu face o regula expresa din asta, nu prea ajunge cu migalelala pina acolo. bonsaiul e un penjing restrins la un singur copac si la care filosoficul primeaza esteticului.
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17740


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #8 on: November 21, 2010, 09:34:55 PM »

Da, daca atau sa ma gandesc, sper sa nu spun o tampenie, probabil un anume tip de penjing s-a rafinat intr-atat incat s-a ajuns la bonsai. De fapt, nu cunosc evolutia lor in timp, dar asa s-ar presupune.
Banuiesc ca si la Daikei, e vorba de o ascutire a simturilor pentru captarea esentialuli, ca un desen in penita.Cateva tuse, cateva elemente esentiale si ai captat peisajul.
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2842


Bucuresti


« Reply #9 on: November 21, 2010, 09:40:53 PM »

la bonsai ai dreptate
la saikei e ca si cum ai incerca sa desenezi un peisaj din memorie - sau sa desenezi un peisaj care ti-ar place in jurul tau.
asa, ca sa divagam, mai este si bonseki si bonkei, da alea e cu pietre si nisip sau plante uscate. saikeiul e cu plante vii. e un fel de nu poti vedea copacii din cauza padurii  Cheesy
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17740


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #10 on: November 21, 2010, 09:50:03 PM »

 Cheesy Cheesy Cheesy
Oricum e fascinant. Eu totusi cred ca trebuie sa acumulezi o anume filozofie ca sa ajungi la asemenea rafinamente.M-am uitat acum pe internet la pozee cu Sikei, e o nebunie totala, o atentie teribila pentru detaliu dar imbracata intr-o forma cat mai naturala.
Ma refer la faptul ca nu e doar o lucrare de indemanare si manualitate, are dedesubturi mult mai adanci.Sau asa vad eu asta.
Ma tot uit la ele si ma gandesc ca nu as sti de unde sa le incep, ce sa planuiesc si cum, nu am gandirea asta aerisita si sublimata, dar incarcata de siboluri.
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2842


Bucuresti


« Reply #11 on: November 21, 2010, 10:27:48 PM »

probabil ca noi cadem in capcana europeanului care se uita spre orient ca la cufarul cu simboluri. bonsaiul si ikebana sint incarcate de sibolistica. nea kawamoto tocmai asta a vrut prin saikei, ca si la kusamono, sa obtina o de-rafinare, sa se mai plivesca din simbolistica in favoarea esteticii firesti si poeziei vizuale, ca sa faca genul asta de arta accesibila unei paturi mai largi. desigur insa ca saikeiul imi da voie, daca vreau si daca ma duce mintea, sa montez in aranjamentul meu un pom sau o piatra care sa poarte un simbol - da nu e musai. atentia pentru detaliu e fireasca la japonezi. la orientali invatatul e mai mult contemplativ, nu implica atita povestire ca la europeni. saikeiul necsita o doza de proiectare inginereasca ce nu se potriveste deloc la bonsai. la bonsai iti spune pomul cam ce poti sa faci cu el. la saikei pleci de la o schita, ca un peisagist, numa ca lucrezi pe masa, nu in gradina. la bonsai peisajul e auster si simplu, mesajul e esential si intrinsec. la saikei peisajul e complex, solul se desfasoara pe niveluri, totul se straduie sa evoce natura, pentru ca tocmai peisajul e subiectul.
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17740


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #12 on: November 21, 2010, 11:06:40 PM »

Am inteles. Oricum, pentru cine are un spatiu limitat, o astfel de gradina miniaturala, sau nu chiar, ar fi o solutie pentru satisfacerea nevoii de a avea gradina. E foarte frumos, si in timp poti capata si mana si ochi pentru a face ceva frumos intr-adevar.
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2842


Bucuresti


« Reply #13 on: November 21, 2010, 11:13:44 PM »

eu am inceput nebunia asta pentru ca sint de parere ca, odata eliberati de ideea traditionalista care ne impinge sa fim mai japonezi ca japonezii, kusamono si saikei sint mult mai potrivite pentru modul nostru de a concepe lucrurile decit ikebana si bonsai.
uite si doua filmulete interesante
http://www.beijingbonsai.com/Video/techniques/bonsai-478.html
http://www.youtube.com/watch?v=cH01T1OqesQ
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17740


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #14 on: November 22, 2010, 07:40:36 AM »

Excelente filmuletele, la asta ma refeream la pasii concreti.
Te-ai apucat demult?
Ai deja gata? Poooze!
Foarte tentant.Mai ca m-as apuca si eu, e mai pe gandirea mea.Mie personal nu-mi plac bonsaii, mi se strange sufletul cand ii vad, insa asta e o alta mancare de peste.
Ar fi o gradina in apartament, pe care sa o bibilesc mereu. Cheesy

 Cheesy

Problema dupa mine nu e sa gandesti ca ei, sau sa exagerezi, ci faptul ca nu ai perspectiva lor, nu gandesti minimalist ci gandesti incarcat.Bun , ma apuc, imi place la nebunie, nu-i sigur ca nu voi aglomera spariul, tipic gandirii mele, in loc sa schitez doar peisajul.Sa pun prea multe pietricele si prea multe detalii, mai ales  in partea de accente.La asta ma refeream cand ziceam de diferenta de gandire.Sigur, te educi, dar dureaza, si probabil intre timp trebuie sa intri putin si colateral, sa iti formezi un spirit anume.
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2842


Bucuresti


« Reply #15 on: November 26, 2010, 08:10:02 PM »

acesta este un site dedicat vaselor de bonsai, saikei si kusamono
http://www.tokoname.or.jp/bonsai/ycatalog/
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2842


Bucuresti


« Reply #16 on: November 28, 2010, 11:34:25 PM »

Cateva reguli la intimplare

Realizarea unui saikei este din multe puncte de vedere mai simpla decit un bonsai, si asta pentru ca sint eliminate niste bariere. Regulile de alcatuire ale unui saikei sunt mai mult estetice decit filosofice si cum esteticul este relativ si poarta cu sine un specific cultural, creatorii de saikei au o libertate mult mai mare si mai putine constrangeri. Dar cum in natura totul este in echilibru, daca dispar constrangerile de ordin ideatic, veti vedea ca se inmultesc in schimb cele de ordin tehnic, constructiv. O sa insir aici citeva reguli – fara a le ordona neaparat dupa importanta. Fara indoiala ca ele pot fi considerate imuabile de catre traditionalist. Dar, daca scoatem din discutie pe cele de ordin tehnnic, cele care raman pot fi ocolite sau interpretate diferit de catre cei mai aplecati catre experimentari si avangardisme.

Regula: urmarim sa obtinem un peisaj cat mai natural si cu un impact poetic cat mai puternic.
Regula: se vor folosi intodeuna plante care cresc in mod natural in aceelasi areal.
Aceasta e o cerinta tehnica si e logica. Va trebui sa preparam un amestec de sol care va fi acelasi pentru toate plantele iar acestea vor fi supuse unui regim comun de udare si iluminare.
Regula: spre deosebire de bonsai, pot folosi orice fel de plante care seamana cu un copac miniatural fara vreo formare prealabila
Desigur ca nimic nu ma impiedica sa folosesc chiar bosai, daca am de unde.
Regula: se vor folosi pe cit posibil plante cu ritm de crestere apropiat.
Regula: pot folosi o cantitate mai mare de pamint decit la bonsai.
Regula: spre deosebire de bonsai, nu sint obligat sa tin cont daca radacinile plantelor se vor afla deasupra marginilor vasului sau sub nivelul acestora.
Regula: Pietrele sint parte componenta a lucrarii si sint obligatorii.
Regula nu se aplica chiar ad literam, pentru ca exista peisaje care nu au piatra in décor. In schimb utilizarea pietrele este aceeasi ca si in cazul gradinilor japoneze: pot sa ilustrez cu ele apa. In traditionala lucrarea “Laguna linistita” a lui Toshio Kawamoto, prundisul cenusiu reprezinta de fapt curgerea apei.
http://bonsaibark.com/wp-content/uploads/peaceful.jpg
Regula: un saikei se compune tinind cont de unghiul din care va fi privit.
Regula: toate elementele de prindere vor fi acoperite cu muschi sau piatra
Regula: nu este necesar sa folosim ghiveci/tava
Exista un termen general pentru “recipientele” mai putin obisnuite in care se poate aseza un saikei: platforma. Acestea pot fi confectionate din lemn sau piatra sau chiar modelate in ciment sau papier-mache.
Regula: pot aduce modificari pietrelor, lemnului mort sau altor elemente incluse in peisaj, pot crea chiar componente de butaforie.
Pot plasa case, animale, sau figurine ca in caziul acestui saikei
http://home.clear.net.nz/pages/joys-bonsai/gallery/large/21f.jpg
Logged

einsteinitza
Moderator
*****
Offline Offline

Posts: 17740


Gradinaritul nu e un hobby, e o obsesie


« Reply #17 on: November 29, 2010, 07:13:26 AM »

Tu nu ai poze? Ca abia astept sa vad ce ai facut!
Logged

penelopa
Guest
« Reply #18 on: November 29, 2010, 10:00:49 AM »

Aceste SAIKEI-uri îşi pierd farmecul într-o casă transformată în junglă, cu tot felul de plante mari . Sad
Mi-ar plăcea să încerc o astfel de grădinuţă..... aşa, de amorul artei! Wink
Cred că pe băieţi îi tentează mai mult ideea asta!! Smiley
Logged
gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2842


Bucuresti


« Reply #19 on: November 29, 2010, 12:02:20 PM »

eu deocamdata numa pasta il facui, mai mult ca sa rezolv niste aspecte tehnice. da la vara intru in productie.

pene, sint sigur ca cineva cu aplecari ingineresti se baga la saikei. se munceste binisor la platforma. eu ma gideam la un kitch european: un saikei cu lac si lacu sa fie un acvariu putin adinc.


* 2045.gif (112.55 KB, 403x511 - viewed 208 times.)
Logged

penelopa
Guest
« Reply #20 on: November 29, 2010, 01:19:41 PM »

Gomez, începutul e promiţător Smiley... chiar dacă ai înfipt  un singur pomişor în saikei. Grin
Îmi plac pietrele folosite. hypno
ps. Dacă Verenil renunţă la căteva din faimoasele ei pietre  Grin ....... poate încerc şi eu o variantă. >Cheesy
Logged
flordel
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 3915


Nu va speriati ca nu sunt eu


« Reply #21 on: November 29, 2010, 02:05:26 PM »

Uite, un nou inceput... Applause
Un brad langa munte...Poti sa-l si decorezi de Craciun, dar n-ar mai fi Japanese style. Grin
Logged

gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2842


Bucuresti


« Reply #22 on: November 29, 2010, 05:06:23 PM »

pai cum spuneam, l-am facut cu ce a fost la indemina, ca sa verific niste elemente tehnice in special tinind de fixare.
Logged

gentiana
Guest
« Reply #23 on: November 29, 2010, 10:04:07 PM »

Eu am vazut cu ceva ani in urma ,o "gradina" amenajata intr-o jardiniera mai mare in curtea interioara a unei case spaniole
Nu stiam cum se numeste ,dar era ciudata(nu m-am omorat dupa ea si nu mi-as incarca casa cu asa ceva)
Interesant insa cum supravietuiesc plantele in arajament si cat pot sa traiasca(e anual sau multianual aranjamentul?)
Sper sa nu supar pe nimeni dar m-a luat claustrofia uitandu-ma la filmulete
Logged
gomez99
Roza
*****
Offline Offline

Posts: 2842


Bucuresti


« Reply #24 on: January 08, 2011, 12:47:16 AM »

Alcatuirea unui peisaj saikei

Cum spuneam, aceasta forma de aranjament al plantelor are reguli destul de liberale. Faptul ca se pot folosi recipiente mai mari si pamint mai mult, reduce efortul de intretinere – udare si tundere. Deoarece nu exista obligatia de a respecta reguli de formare si putindu-se folosi o gama mult mai larga de plante, lastari tineri de copaci sau tufe, saikeiul poate fi abordat de persoane cu mai putin timp la dispozitie, cu viziuni filosofice diferite sau interesate numai de aspectul pur estetic al aranjamentului. Saikei nu impune austeritatea si simplicitatea bonsaiului, asa ca peisajele (re)create pot trece de la melancolia unui trunchi singuratic batut de vint pe o stinca, la bogatia unei paduri revarsate luxuriant de-alungul unei ape. Un saikei clasic va avea o topografie complexa, o vegetatie bogata si o configuratie cit mai apropiata de realitate.
Saikeiul poate fi atit o replica a unui peisaj existent in natura cit si o creatie a imaginatiei autorului. Din acest motiv realizarea lui incepe cu o abordare cit se poate de inginereasca – masuratori si un desen. Mai departe un sumar al etapelor constructive, folosindu-ne tot de lucrarea maestrului Toshio Kawamoto, apoi vom relua citeva idei pentru aprofundarea lor.

1.   Se defineste  dimensiunea ansamblului in functie de locul unde se doreste a fi amplasat
2.   Se fac citeva schite, din diferite unghiuri, creionindu-se peisajul asa cum se doreste sa arate in final si definindu-se unghiul principal din care va fi vizionat ansamblul. Fiecarui element important i se ataseaza o nota explicativ, care contine tipul de planta si detalii de montaj sau de prelucrare.

Vedere laterala din unghiul principal
Vedere de sus

3.   Se identifica forma cea mai potrivita a vasului sau platformei. In cazul platformei se face un desen la scara – eventual un crochiu cu cote – dupa care urmeaza a fi executata platforma.
4.   Se suprapune planul saikei peste planul platformei si se apreciaza – in functie de tipul plantelor, marimea si forma acestora – locurile in care trebuie ancorate de platforma, pentru a se practica gauri de prindere.
5.   Se executa platforma conform cotelor si denivelarilor din desen din ciment, placi de gresie sau marmura, pietre, trunchiuri uscate, ceramica modelata masnual. Se pot folosi deasemenea tavi si ghivece de plastic sau ceramica. In functie de tehnica si materialul folosit, se fac gaurile de drenaj si ancorare.
6.   Se prelucreaza pietrele si se amplaseaza pe platforma. Ca si in cazul gradinilor japoneze, pietrele se aseaza cele dintii. Se pot fixa chiar cu amestecul de sol sau cu ciment, cu adezivi pentru faianta, silicon sau cu adezivi pe baza de rasini epoxidice, cum este poxipolul. Daca este necesar, legaturile se pot intari cu sirme care se acopera cu ciment sau pamint.
7.   Se verifica echilibrul ansamblului, atit din punct de vedere vizual cit si al centrului de greutate.
8.   Se prepara amestecul de sol. Pamintul trebuie sa fie usor umezit iar compozitia sa sa ii permita sa se mentina intr-o masa unitara fara sa se imprastie.
9.   Se adauga pamintul si se monteaza plantele pe rind, analizindu-se si modelindu-se fiecare planta individual, prin indepartarea unor ramuri si radacini sau formarea ei dupa schita initiala. Daca este necesar, plantele se ancoreaza cu sirma sau fire de plastic, care se acopera cu pamint sau ciment.
10.   Se verifica echilibrul ansamblului, atit din punct de vedere vizual cit si al centrului de greutate. Se aduc eventualele corecturi.
11.   Se amplaseaza nisipul si pietrisul. In functie de necesitati, acestea se pot fixa prin pulverizare cu lac incolor sau chiar fixativ de par.
12.   Se amplaseaza figurinele (okimono) daca e cazul
13.   Se planteaza muschiul. Locurile in care se amplaseaza se pulverizeaza initial cu apa si se acopera cu o pelicula de noroi.
Se lasa citeva zile sa se aseze sa isi formeze radacinile (timp in care se pulverizeaza cu apa de citeva ori pe zi), apoi se amplaseaza la locul dorit. In conditii normale, se stabilizeaza in circa o luna.
Nu uitati: un saikei cu cit e mai complex cu atit e mai greu.

In final vom obtine asa ceva
 

O alta lucrare clasica a maestrului Toshio Kawamoto, “Zapada la malul lacului”
Lacul e figurat de pietrisul de culoare inchisa. Se presupune ca zapada e pulbere de orez. Copacii sint criptomerii.


[url=http://bonsaibark.com/wp-content/uploads/lake3.jpgVedere de sus


Logged

Pages: [1] 2   Go Up
  Print  
 
Jump to:  




Powered by TotalMush ©